Bij het woord verhuizen, komen er vaak veel vraagtekens naar boven. Heb ik alle spullen ingepakt? Is de nieuwe woning voorzien van alles wat ik nodig heb? Heb ik alle partijen op de hoogte gesteld van mijn nieuwe adres? Zo kunnen we nog wel even doorgaan over wat je als persoon zich allemaal mee bezig houdt tijdens een verhuizing. Het is ook niets voor niets een life event. Voor jongeren is dit proces ook net iets ingewikkelder, en met name als zij een licht verstandelijke beperking (LVB) hebben. In deze blog wil ik het hebben over de impact die op jezelf wonen heeft en met name als je LVB hebt.
In de vorige blog kwam de sociale cognitie van de LVB-jongeren ter sprake, hierbij hoort ook het aanpassingsvermogen. Zo is het voor LVB-jongeren veel moeilijker om zich aan te passen aan een nieuwe omgeving. Er komen veel veranderingen op één moment samen als de jongeren in transitie zitten van hun eigen vertrouwde plek naar een onbekende plek. Zo hebben zij niet alleen een nieuwe woning maar ook een andere woonomgeving, een nieuwe kamer, andere begeleiding, en andere mede-cliënten(jongeren) om zich heen. De LVB-jongere wordt hierbij uit zijn vertrouwde systeem in een nieuw systeem geplaatst, en om dit te kunnen verwerken is een goed sociaal aanpassingsvermogen nodig.
Het sociaal aanpassingsvermogen is bij jongeren met een LVB, verminderd. Om de jongeren zo goed mogelijk te helpen bij nieuwe aanpassingen, werken onze zorgprofessionals met een belangrijke tool genaamd ‘Modelling’. Het modelleren van gedrag (modelling) is een methode om iemand te leren succesvol het gedrag van een ander na te bootsen en daarmee eigen te maken. Stiekem zul je al gauw herkennen dat jij zelf het modelling al eens hebt uitgeoefend. Dit kan op het werk zijn, waarbij je gedragingen zoals werkethiek, professionele communicatie en eerlijkheid overneemt van je manager of directeur. In het opvoeden van kinderen komt dit ook naar voren, ouders zullen hierbij positief gedrag modelleren zoals lichaamsbeweging, gezond eten, en lezen.
Bij jongeren met een LVB-beperking gebruik je modelling om doelen te bereiken. Het helpt enorm om jezelf naast zorgprofessional, ook open te stellen als individu naar de jongeren toe. Zo worden jongeren geïnspireerd naar school te gaan, een baan te zoeken, of op tijd te komen voor het sportuurtje in de sportschool. Maar ook met wat voor ons simpelere taken als boodschappen doen, de keuken opruimen en de slaapkamer herorganiseren, hebben de jongeren vaak intensief hulp nodig. Dit gebeurt ook met de modelling theorie, waarbij zorgprofessionals bijvoorbeeld eerst voordoen hoe de kamer opgeruimd hoort te worden. Vervolgens doen de jongeren het de eerstvolgende keer zelf, en gaan de zorgprofessionals na of alles goed is gegaan. Hierdoor worden er op lange termijn routines gecreëerd. Door het samen vinden van de routines creëer je rust en regelmaat voor de jongeren.
De volgende blog van deze serie ‘’Liever Vreemd & Bijzonder’’ zal gaan over de impact wat sport kan hebben op jongeren met een licht verstandelijke beperking.